Welkom op onze webshop

Voor bedrijven en particulieren !

Voor professionals en doe-het-zelvers !

Onze product prijzen zijn inclusief btw. De btw specificatie wordt zichtbaar in de winkelwagen.

Akoestiek horeca: verbeter het geluid in je hotel, café of restaurant

In veel hotels, café's en restaurants denkt men in eerste instantie niet aan de akoestiek. Vaak krijgt het visuele aspect de meeste aandacht: hoe ziet de bar eruit, staan de tafels goed en is er voldoende zitgelegenheid? Pas als de zaak eens goed vol zit, valt het geluid op.

Weergeven als

In veel hotels, café's en restaurants denkt men in eerste instantie niet aan de akoestiek. Vaak krijgt het visuele aspect de meeste aandacht: hoe ziet de bar eruit, staan de tafels goed en is er voldoende zitgelegenheid? Pas als de zaak eens goed vol zit, valt het geluid op.

Sommige hotels, cafés en restaurants zijn enorm gehorig. Voor veel horecabezoekers is dit een afknapper. Mensen willen rustig kunnen genieten van hun eten en drinken, zonder overprikkeld te raken of steeds harder te moeten praten.

Al met al is een fijne akoestiek net zo belangrijk als een mooie bar, goede verlichting en comfortabele stoelen. Het bepaalt of mensen zich op hun gemak voelen en nog een drankje bestellen of juist gauw weer vertrekken. 

Heb je gemerkt dat de akoestiek in jouw zaak beter kan? Geen zorgen, er valt veel aan te doen. In deze gids leggen we je uit waarom een goede akoestiek belangrijk is, wat de oorzaken zijn van slechte akoestiek en welke oplossingen helpen om van herrie naar rust te gaan.

Slechte akoestiek in horeca? Dit zijn de gevolgen

Slechte akoestiek kenmerkt zich door schelle geluiden en geluiden die nagalmen. Je gasten gaan harder praten om elkaar te verstaan en dat veroorzaakt natuurlijk nog meer lawaai. Laten we de nadelen eens duidelijk op een rij zetten.

1. Een minder fijne sfeer in je zaak

Veel nagalm zorgt voor een chaotische sfeer. Iedereen voelt zich automatisch iets minder op het gemak, terwijl je waarschijnlijk juist een ontspannen omgeving wil bieden waar mensen tot rust kunnen komen. Een slechte akoestiek maakt dit erg lastig.

2. Mensen verstaan elkaar moeilijker

Als de golven van geluid alle kanten op stuiteren, is een goed gesprek voeren een hele opgave. Vooral voor oudere gasten of mensen met gehoorproblemen is dit een groot probleem. Als mensen elkaar niet kunnen verstaan, raken ze sneller moe en hebben ze minder plezier.

3. Het personeel raakt vermoeid

Een matige akoestiek heeft ook invloed op het personeel. Communiceren kost veel meer moeite in een lawaaierige ruimte. Obers moeten vaker dingen herhalen, ervaren stress en het is steeds lastiger om vriendelijk te blijven.

4. Slechte recensies vanwege lawaai

Veel mensen zijn gevoelig voor prikkels. De kans is groot dat ze de ambiance meenemen in hun recensie. Om recensies als ‘het eten was goed, maar er was veel lawaai’ te voorkomen, is het verstandig om te investeren in een betere akoestiek.

5. Gasten besteden minder geld

Als gasten last hebben van het lawaai, zich moeilijk verstaanbaar kunnen maken en niet op het gemak kunnen genieten van het eten en het drinken, dan gaan ze eerder weg. De kans is ook groot dat ze niet gauw terugkomen. Slechte akoestiek is dus slecht voor de omzet.

Oorzaken van slechte akoestiek in de horeca

Voordat we oplossingen gaan zoeken, is het verstandig om een beter begrip te hebben van het probleem. Meestal is er sprake van een combinatie van factoren. Laten we vijf bekende boosdoeners onder de loep nemen.

1. Harde materialen in het interieur

Veel horecazaken zien er tegenwoordig strak uit. Denk hierbij aan stenen vloeren, gladde muren, metalen stoelen en tafels van hout. Het is vaak mooi om te zien, maar het weerkaatst ook veel geluid. Er is niets om het geluid te absorberen.

2. Open ruimtes zonder afscheidingen

Veel horecazaken hebben tegenwoordig een open indeling. Dit is mooi voor het oog, maar minder voor het oor. Zonder grote planten, akoestische wanden of grote meubels van zachte stoffen heeft het geluid vrij spel.

3. Hoge plafonds

Hoge plafonds zijn populair in de horeca vanwege het ruimtelijke gevoel. Voor de akoestiek is het een uitdaging. Bij een hoog plafond hebben geluidsgolven meer ruimte om te weerkaatsen. Dit leidt tot een langere nagalm.

4. Te weinig zachte elementen

In moderne interieurs zien we steeds minder vaak zachte elementen als gordijnen, tapijten of gestoffeerde meubels. Waarschijnlijk omdat het minder makkelijk schoon te houden is. Voor de akoestiek zijn ze wel belangrijk, omdat ze geluiden op natuurlijke wijze verminderen.

5. Drukte en veel stemmen tegelijk

De laatste oorzaak is eenvoudig: drukte. Hoe meer mensen, hoe groter de kans dat ze luid gaan praten om zich verstaanbaar te maken. Iedereen begint steeds iets luider te praten en zo ontstaat een constant geluidsniveau.

Akoestische oplossingen voor restaurants en cafés

Nu we oorzaken en gevolgen van een matige akoestiek kennen, is het tijd om oplossingen te zoeken. Gelukkig zijn er een hele hoop. Bij AkoestiekPartner hebben we een breed assortiment aan akoestische producten die stuk voor stuk geluid absorberen.

Al onze oplossingen zijn beschikbaar in diverse kleuren, in verschillende afmetingen en met uiteenlopende afwerkingen. Zo is er altijd een oplossing die past bij het interieur van jouw zaak. Een goede akoestiek leidt immers tot tevreden klanten.

Akoestische wandpanelen

Een populaire oplossing zijn akoestische wandoplossingen. Onze panelen voorkomen dat het geluid tegen de muren op blijft botsen. Akoestische panelen aan de wand passen zowel in klassieke als moderne horecazaken en zijn verkrijgbaar in allerlei vormen, kleuren en afmetingen.

Akoestische plafondeilanden

In sommige ruimtes is het effectiever om panelen op het plafond te plaatsen, bijvoorbeeld in ruimtes met een hoog plafond of bij industriële interieurs. Door het verticale geluid aan te pakken, zorgen ze voor een merkbaar mindere galm. Zo heb je een akoestisch plafond.

Akoestische fotopanelen

Wil je het nuttige met het decoratieve combineren? Dan zijn akoestische fotopanelen of schilderijen een interessante optie. Kies voor een schilderij, een foto of een illustratie van absorberend materiaal die in jouw interieur past. Bijvoorbeeld een Frans landschap of een bedrukking van je logo. Alles is mogelijk.

Akoestische baffles

Als je geluidsvanger wil die tegelijkertijd blikvangers zijn, dan raden we akoestische baffles aan. Deze panelen hangen verticaal aan het plafond en hebben een interessante, decoratieve waarde. Ze zijn vooral effectief in grote zalen of open zaken met een hoog plafond.

Akoestische verlichting

Wist je dat het ook mogelijk is om een betere akoestiek en goede verlichting met elkaar te combineren? Akoestische verlichting is functioneel en stijlvol. Deze oplossing bespaart ruimte en is zodoende extra interessant in zaken waar elke vierkante meter telt.

Akoestische wandbekleding

Zoek je een akoestische oplossingen die subtiel zijn? Kies dan voor akoestische wandbekleding. Zo zie je geen panelen, omdat de gehele wand is voorzien van akoestisch materiaal. Dit zorgt voor een rustige omgeving qua geluid en het geeft je zaak tegelijkertijd een zachte uitstraling.

Kies voor een akoestisch adviesgesprek en een meting

Misschien denk je: ik ga nu meteen de akoestiek verbeteren! Toch raden we aan om niet meteen met panelen te gaan strooien. We komen graag langs voor een akoestisch adviesgesprek om op locatie samen te bepalen wat de beste oplossingen zijn.

Naast het in kaart brengen van de wensen kunnen we ook een akoestische meting uitvoeren. Hierbij maken we gebruik van een luidspreker en een geluidsmeter om de nagalm te meten. Zo weten we precies wat de knelpunten zijn en welke akoestische verbeteringen effectief zijn.

Akoestiek verbeteren? Vraag een adviesgesprek aan

Klaar om afscheid te nemen van die vervelende nagalm? Neem vrijblijvend contact met ons op. We hebben ervaringen met de akoestiek in horecagelegenheden verbeteren en horen graag waar je behoefte aan hebt. Vervolgens presenteren we akoestische oplossingen op maat.

Goede akoestiek zorgt voor tevreden klanten die langer blijven en vaker terugkomen. Kies voor een prettige omgeving, een betere spraakverstaanbaarheid en meer rust voor je gasten met behulp van professionele geluidsabsorptie van AkoestiekPartner.